Parallel Acoustic Gestures

2024. Description in Polish and English below. ↓

Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 03 exhibition view 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 03 exhibition view 03
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 03 exhibition view 02
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 03
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 06
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 01 exhibition view 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 01 exhibition view 02
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 01 exhibition view 03
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 04
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 05
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 02
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 06
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 02 exhibition view 07
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 04
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 04 exhibition view 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 05
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 05 exhibition view 01
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 05 exhibition view 02
Ewa Doroszenko Parallel Acoustic Gestures 05 exhibition view 03

Parallel Acoustic Gestures

5 installations, 2024

The project consists of 5 large-format installations relating to Polish contemporary classical music. The main inspiration for the installations was the work of outstanding Polish composers – Henryk Wieniawski, Witold Lutosławski and Wojciech Kilar. Work on the project was preceded by an analysis of selected musical works. In the project, I refer to both classical music concert recordings and traditional and unconventional scores (with graphic or drawn notation). Confronting the invisible acoustic layer of musical works, I experiment with technologies, developing original solutions and attempting to translate selected sound values into visual language. In the twentieth century, classical music went far beyond the sound circle of the traditional orchestra. Nowadays, the boundaries between genres are increasingly blurred, there is no longer an invariably obligatory schema in the form of musical notation, and contemporary composers are creating their new forms of notation.

Fascinated by these phenomena, I focus on the fundamental elements of the work common to music and art: harmony, form, rhythm and dynamics. The resulting installations are constructed from graphics on large-scale, unique fabrics and specially designed frames. The graphic elements of the installations have been made using traditional and contemporary techniques (including the use of software for algorithmic movement of digital image fragments). Thus, working with the graphic material was similar to contemporary compositional techniques using the fragmentation of the acoustic spectrum in notation. The form of the individual installations refers to the consonances and dissonances contained in the musical works’ layers and the soundtracks’ rhythmic interweaving. Radical computer processing and subtle use of colour are intended to emphasize the precise structure of the musical pieces and their emotional character.

Ewa Doroszenko

Implemented within the framework of the scholarship of the Minister of Culture and National Heritage of the Republic of Poland.

Równoległe gesty akustyczne

5 instalacji, 2024

Projekt składa się z 5 wielkoformatowych instalacji odnoszących się do polskiej współczesnej muzyki klasycznej. Główną inspiracją dla stworzenia instalacji była twórczość wybitnych polskich kompozytorów – Henryka Wieniawskiego, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Pracę nad projektem poprzedziła analiza wybranych utworów muzycznych. W projekcie odnoszę się zarówno do nagrań koncertów muzyki klasycznej jak i partytur tradycyjnych oraz niekonwencjonalnych (o graficznym lub rysunkowym zapisie). Konfrontując się z niewidzialną warstwą akustyczną utworów muzycznych eksperymentowałam z technologiami, wypracowując autorskie rozwiązania i podejmując próbę przełożenia wybranych wartości dźwiękowych na język wizualny. W XX muzyka klasyczna wyszła daleko poza brzmieniowy krąg tradycyjnej orkiestry. Obecnie granice między gatunkami coraz bardziej się zacierają, nie ma już niezmiennie obowiązującego schematu w postaci zapisu nutowego, a współcześni kompozytorzy tworzą własne, nowe formy zapisu.

Zafascynowana tymi zjawiskami, koncentruję się na wspólnych dla muzyki i sztuki podstawowych elementach dzieła: harmonii, formie, rytmie i dynamice. Powstałe instalacje zbudowane są z grafik wykonanych na wielkoformatowych, unikatowych tkaninach oraz specjalnie zaprojektowanych stelaży. Elementy graficzne instalacji zostały wykonane w tradycyjnych oraz współczesnych technikach (m.in. z wykorzystaniem oprogramowania służącego do algorytmicznego przemieszczania fragmentów cyfrowego obrazu). Tym samym sposób pracy z materiałem graficznym był zbliżony do współczesnych technik kompozytorskich wykorzystujących w notacji fragmentaryzację widma akustycznego. Forma poszczególnych instalacji nawiązuje do konsonansów i dysonansów zawartych w warstwach utworów muzycznych oraz rytmicznego przeplatania się ścieżek dźwiękowych. Radykalna obróbka komputerowa i subtelne wykorzystanie kolorów ma na celu podkreślenie precyzyjnej struktury utworów muzycznych oraz ich emocjonalnego charakteru.

Ewa Doroszenko

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.